27 september 2025

Collega’s locatie Mangostraat halen gezonde maaltijd uit de automaat

Sinds kort staat er in de gemeenschappelijke ruimte van de Mangostraat 1 een ‘gezonde koelkast’. “We willen de collega’s gemak en een gezonde keuze bieden.” Ook bezoekers van de cliënten kunnen iets kopen uit de koelkast.

Niet langs de winkel 

We werken hier in verschillende diensten. Bij Parnassia gaat het dan om zo’n 150 collega’s. Dan heb ik de collega’s van PsyQ die werken vanuit deze locatie nog niet eens meegerekend net als de collega's van High Care die weer terugkomen op onze locatie. Na een dienst wil je lekker naar huis en eten, en niet nog eens langs de winkel te hoeven of thuis te moeten koken, vertelt Marjolein de Gruijter (leidinggevende ouderen op de Mangostraat 1 in Den Haag). Het is verleidelijk om dan iets te gaan snacken of een snelle (vette) hap te gaan eten die eigenlijk niet gezond is. 
Ook de bezoekers van cliënten kunnen hier een lekkere maaltijd uit de koelkast kopen. "Zij hoeven niet gehaast afscheid nemen omdat ze nog naar de winkel moeten. Toch fijn dat je langer bij je naaste kunt blijven. En dat je weet dat je thuis binnen een paar minuten een lekkere en gezonde maaltijd op tafel hebt." aldus Marjolein.    

Voor ieder wat wils

Die koelkast lijkt op een verkoopautomaat zoals je die ziet op bv stations, alleen gekoeld en ruimer van opzet vanwege de maaltijden. Je geeft aan wat je hebben wilt en na betaling kun je het uit het apparaat halen. “En het werkt. Van de week was hier een ambulance voor een cliënt. Op de weg terug haalden ze meteen 2 maaltijden uit de verkoopautomaat. Collega's uit de late dienst zijn blij met deze lekkere maaltijden. Alles is halal, vis en vega maaltijden zijn er ook, dus voor ieder wat wils. De machine staat er nu drie weken en ik hoor positieve reacties.”

Volwaardige en gezonde maaltijd 

Marjolein: “We hebben uiteraard ook geproefd en het zijn grote porties, dus een volwaardige maaltijd. Het is vers en ziet er smakelijk uit. Het mooie is ook dat het een intelligente koelkast is. Het houdt zelf bij wat er gekocht is en op welke tijdstippen. Hierdoor kan Tessa’s, de leverancier, het assorti aanpassen naar de wensen van de gebruikers.“ 

De gezonde koelkast wordt 2 keer per week aangevuld. De houdbaarheidsdatum wordt door het apparaat in de gaten gehouden. Gaat een maaltijd richting de houdbaarheidsdatum, dan passen we de prijs aan. Zo gaat geen maaltijd verloren.”, vertelt Tessa.         

Gezond alternatief 

Dit apparaat moet de collega’s een gezond alternatief bieden. Je kunt online iets bestellen en laten bezorgen, maar dit apparaat biedt ook gemak, vertelt Marjolein. “Je koopt en maaltijd, warmt ‘m op in de magnetron of airfryer, en je hebt een goede maaltijd met verse producten. We bieden een gezond alternatief. We dringen niets op, want het cola-apparaat blijft gewoon staan. We zetten ons in voor een betere gezondheid van onze cliënten en met deze koelkast willen we laten merken dat de gezondheid van onze collega’s ons ook aan het hart gaat. Ook dat is een voorbeeld dat we slim kijken naar wat wel kan.”