Mijn hart ligt bij de acute zorg

Lily, verpleegkundige, vertelt vol passie over haar werk bij de crisisdienst

Lily vertelt hoe zij mensen met acute psychische problemen helpt. De afwisseling van problemen, de snelheid, de samenwerking binnen Parnassia en met externe partijen als ook het creatief nadenken over een oplossing geeft haar energie.

Van Schilderswijk tot Vogelwijk

“Voor mij is de crisisdienst de ultieme plek om te werken.” vertelt Lily. “Je gaat direct hulp bieden, lijntjes uitzetten en moet je snel schakelen. Je ziet ongelofelijk veel verschillende cliënten met veel verschillende ziektebeelden, van jong tot oud, van Schilderswijk tot Vogelwijk. Ieder geval is anders en vraagt snelle actie."

Parnassia kijkt wat wél kan

​​​​​​​Wij geloven bij Parnassia dat er altijd mogelijkheden zijn, zelfs in de meest uitdagende situaties. Daarom werken we keihard om volwassenen en ouderen met psychische problemen te helpen. Past deze mindset ook bij jou? Kom dan eens kennismaken. Plan hier jouw koffiedate.     

​​​​​​​Wij geloven ook dat jouw werk moet passen bij jouw leven. Of je nu behoefte hebt aan coaching, loopbaanadvies of ondersteuning bij je werk, wij staan voor je klaar. We zorgen ervoor dat jij in een gezonde balans werkt en je energie kunt blijven geven aan wat je het liefste doet.​​​​​​​ Ook bieden we allerlei opleidingsmogelijkhedenden. Dus, geef je carrière een boost bij Parnassia. Onze recruiter kan je er, in een koffiedate, meer over vertellen.

Veel op pad

"Ik werkte hiervoor op de beoordelingslocatie. Daar komen cliënten die in een acute crisis verkeren naar je toe. Ze worden gebracht door de ambulance, de politie of vanuit huis. Na een tijdje leek het mij heel afwisselend om ook de deur uit te gaan en cliënten in crisis te bezoeken. Dat is wat je bij de crisisdienst doet. Je doet huisbezoeken, bent veel in de ziekenhuizen, je komt bij huisartsen en een enkele keer ook in de gevangenis. Eigenlijk kan een crisis zich overal voordoen. Ik heb zelfs weleens op een bankje in een park gezeten om een beoordeling te doen, omdat de cliënt daar rondliep en niet weg wilde. Dan pas je je aan. Dat maakt het werk erg leuk en divers.'

Het draait niet alleen om de cliënt in crisis 

Ook de samenwerking met andere hulpverleners, zoals ambulance-medewerkers en politieagenten geeft Lily energie. "Samenwerking staat centraal," zegt ze. "We moeten snel en effectief kunnen overleggen om de beste zorg te bieden aan degenen die het nodig hebben. Familie en naasten kunnen behoorlijk in paniek raken. Vaak moeten we hen ook de nodige uitleg geven over bijvoorbeeld een crisismaatregel en over vrijwilligheid. Soms is er niet genoeg indicatie om iemand op te nemen en wil de familie dat wel. Je moet dan ook kunnen uitleggen waarom dat wel of niet gebeurt. Daar kunnen verschillende reacties op ontstaan.”  

De weg naar de crisisdienst 

In 2014 studeerde Lily af. “Ik begon op een gesloten crisisopname in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Ik had toen al veel te maken met het stabiliseren van crisissen, bijvoorbeeld bij jonge kinderen die voor het eerst psychotisch worden of depressief zijn. Je kunt je voorstellen dat je in die situaties veel met ouders te maken hebt. Vanuit die rol heb ik de overstap gemaakt naar volwassenenzorg. Ik ging werken op een beoordelingslocatie en stroomde door naar de crisisdienst. Dat zijn stappen die mooi op elkaar aansluiten.” 

Wij kijken naar wat wél kan 

Natuurlijk brengt het werk bij de crisisdienst ook uitdagingen met zich mee, zoals lange wachttijden en het vinden van passende oplossingen voor cliënten in crisis. “We proberen altijd te kijken naar wat wél kan. Als er een plekje is in de kliniek voor iemand die dat heel hard nodig heeft, is het natuurlijk ontzettend fijn als we dit kunnen bieden. We proberen creatief te kijken naar andere mogelijkheden wanneer dat plekje er niet is. De oplossing zit vaak in samenwerking met allerlei partijen, zodat we de wachttijd kunnen overbruggen.”